Digital mediebyrå eller investera internt?

Det är via sociala medier, genom att lära sig sökmotoroptimering och sökordsannonsering som du tar dig framåt på nätet och lär sig stå ut i bruset. Inte minst som företag eller organisation.

När det kommer till digital marknadsföring kan det vara smart och tidsbesparande att samla alla sina tjänster hos en och samma partner, som till exempel Millstone Group. En proffsig digital mediebyrå vet vilka kanaler som är rätt för dig, och kämpar för att du ska nå de mål du har satt upp med din marknadsföring.

Anledningar till att välja digital marknadsföring

Vad finns det då för anledningar till att satsa på digital marknadsföring. Jo, det finns massor. Bland annat dessa:

  1. Ger kundkontakt via internet – bra eftersom de flesta använder internet till att söka information.
    2. Det ger högre konversionsgrad än traditionell marknadsföring
    3. Det sparar pengar
    4. Det ger möjlighet till kundservice i realtid – ovärderligt om något går fel.
    5. Ger kontakt med mobila kunder

Källa: Dagens Handel

Det gäller bara att sätta sig ner med experter och rita upp en struktur som passar just dig och ditt företag eller er organisation. Strategin bör utgå från kund och inte från produkten du säljer, kundvärdet är hela tiden det som ska vara i fokus och det som är det viktiga. Kommunikation snarare än säljbudskap är a och o, samt att veta att processen att ingå samarbete eller köpa av dig ska vara så bekvämt som möjligt för kunden. Och framförallt, mät allt du gör och effekten av det. Analysera och gör bättre. Det ger resultat i slutändan.

Vill du bli Digital Marketing Specialist?

Det har skett så mycket inom marknadsföring på nätet under de senaste tio åren, inte bara hur vi använder internet men även vad för nya yrken det finns, beroende på just detta. Yrken inom digital marknadsföring som är hetare än någonsin. Det är bland annat Digital Marketing Specialist, Influencer, Social Media Manager, Chief Listening Officer, Seo Analyst, Data Scientist, UX Designer med flera. Det är med andra ord ett smart drag att utbilda sig till något av följande, för det finns ett stort behov på marknaden och en ännu större brist på kompetens och expertis. Frågan är bara varför alla jobb måste ha en engelsk titel? Förmodligen för att vi tar efter mycket av det som kommer från USA, där de brukar kunna ligga i framkant gällande just marknadsföring.

Många investerar i marknadsföring på nätet

Samtidigt går det även att läsa om hur digital marknadsföring är nära en magisk gräns gällande investeringar som marknadsförare och företagsledare lägger ut på reklam och budskap i olika kanaler online. I Computer Sweden skriv det om hur investeringarna i digital marknadsföring närmar sig hela 100 miljarder dollar på en global nivå. Jättemarknader är både Storbritannien och USA där investeringarna tydligt ökar, och Sverige försöker haka på så gott det går.

Varför ökar då investeringen i reklam online hos företag och organisationer? Jo, det är bland annat för att företag och andra vill ha mer kontroll över sin marknadsföring och satsar allt mer internt på att införskaffa mätverktyg och specialister, för att få rätt förutsättningar och möjlighet att nå ut med sitt budskap – på det sätt man vill.