E-handel, gränshandel och detaljhandel

Hur ser det ut för e-handelns tillväxt och vilket kvartal är det enskilt viktigaste? Samt hur påverkar gränshandeln detaljhandeln i Norge?

näthandelNär det kommer till att ligga i framkant som entreprenör, ja, då gäller det verkligen att synas på nätet och ha en stark, konverterande profil där. Det kan du göra med plattformen Vaimo, som finns där för dig som vill göra din handel digital. Det är nämligen ditåt vinden blåser.

E-handeln växer och växer för varje år

I en artikel i Dagens Industri går det till exempel att läsa om hur e-handeln i Sverige bara i år väntas ha växt närmare 14 procent, det är en rejäl tillväxt. Nu släpps även prognosen för denna period, det fjärde kvartalet – då både jul, Black Friday, Cyber Monday och Singels Day är stora e-handelstillfällen med hög aktivitet på nätet och i nätshoppingen.

Sämre går det för de fysiska butikerna

I Svenska Dagbladet går det vidare att läsa om hur norrmännens utlandshandel riskerar att leda till en kollaps i butikerna i hemlandet, det varnar den norska branschorganisationen Virke för som också har presenterat nya prognoser över handeln i Norge. Dessutom är det handeln på nätet som försämrar oddsen för inrikeshandeln i fysiska butiker, det ärr alltså svårt att klara sig om en inte tänker om. Den norska e-handeln har på fem år stigit med strax över hundra procent, medan den klassiska detaljhandeln bara har fått en tillväxt på 17 under samma fem år. Gränshandeln, det vill säga att norrmän kör över gränsen in i Sverige för att handla mat och andra förnödenheter i stället för att handla samma saker i sitt eget land, har stigit med hela 62 procent mellan 2011 och 2017, en hel del personer med andra ord. Nu menar branschorganisationens vd Harald Andersen att det är alarmerande statistik och att det kan kallas vid en ”retail apocalypse”.

Sedan är det vidare så att norsk momslagstiftning inte gör konkurrenssituationen lättare, med höga skatter och avgifter för detaljhandlare i Norge blir det så klart lättare för utländska aktörer att hämta hem konsumenterna och deras pengar, de får ormiliga konkurrensfördelar. Mer om retail apocalypse går det att läsa om här, på Virkes hemsida. Det går även att lyssna på podd om hur statistiken och verkligheten ser ut för detaljhandeln i Norge.