En reklamfilm är ett otroligt effektivt sätt att nå ut till mängder med människor på en gång för att skapa varumärkeskännedom. Om ditt företag syns så finns det och då finns det stora möjligheter att öka försäljningen.
Att skapa en reklamfilm som kan visas på sociala medier är det nya digitala sättet att marknadsföra ditt bolag på. Även om du själv kan göra reklamfilmer till sociala medier så är det en bra idé att anlita något av Sveriges bästa produktionsbolag för att få till bra och professionella filmer som framställer ditt företag på bästa sätt. Ett produktionsbolag finns med dig hela vägen och vet hur en bra film ska vara. Den ska väcka känslor och skapa ett behov hos den som tittar. Den får gärna innehålla humor och vara kreativ men framförallt, det absolut viktigaste, ska den vara minnesvärd.
Skapa varumärkeskännedom med en reklamfilm
Med en minnesvärd reklamfilm kan du skapa varumärkeskännedom och effektivt sprida ditt budskap. Detta är ett effektivt sätt att marknadsföra på eftersom att filmen kan användas i många olika kanaler. TV, bio, webbplats och sociala medier är bara några exempel på effektiva kanaler där filmen kan visas för att företaget ska synas.
Reklamfilm i sociala medier
För att få en så stor spridning som möjligt på företagets reklamfilm är det bra att använda dig av sociala medier. Där kan användarna själva sprida reklamfilmen vidare genom att dela filmen till andra användare och sprida vidare till olika nätverk. Detta är ett kostnadseffektivt sätt för att få filmen att spridas och skapa ett intresse.
Reklam i sociala medier kommer med krav
När du ska marknadsföra en produkt i sociala medier genom att lägga upp en reklamfilm är det viktigt att vara tydlig mot användarna att det är reklam. Enligt Konsumentverket förbjuder marknadsföringslagen så kallad dold marknadsföring. Detta innebär att ett inlägg som publiceras i sociala medier som i en blogg, Youtube, Instagram eller Facebook måste vara tydligt märkta att de är marknadsföring genom att till exempel skriva ”annons”. Läsaren ska snabbt och enkelt kunna uppfatta att inlägget är reklam.