Det finns egentligen inget rakt svar på hur man effektiviserar sin marknadsföring. Det är helt enkelt olika beroende vad för typ av företag man har, vilken ens målgrupp är och vad som är ens största plattform. Men det finns sätt att se över ens marknadsföring och fundera på vad som är ineffektiv marknadsföring: studerar du närmre och vågar vara järv kan du spara enorma mängder pengar.
Att studera marknadsföring är ett viktigt sätt att aktualisera sina kunskaper. Det beror på att plattformarna för marknadsföringen ständigt ändras, nya riktlinjer träder i kraft och nya sätt att hitta målgrupper skapas. Det gör marknadsföring till ett otroligt dynamiskt utförande och kräver att man brinner för ämnet. Det kräver också att man vågar satsa – och lita på talande siffror.
Drog ner på sin digitala marknadsföring – ökade räckvidden
Ett intressant exempel är annonsjätten P&G som efter en del överväganden bestämde sig för att med miljonbelopp dra ner på sin digitala marknadsföring. Ändå lyckades man under samma period öka sin räckvidd med 10%. Det är slående siffror och visar tydligt på hur den digitala marknadsföringen har nått en status som kanske inte alltid gjort sig välförtjänt sitt goda rykte.
Marc Pritchard, varumärkeschefen för P&G, menade att man tröttnade på det system av botar och brand safety skapade en ineffektivitet i marknadsföringen som inte längre var hållbar. Han menar att marknaden suttit fast i en masskommunikation hos de ”stora aktörerna” som tagit bort de centrala delarna i ett mer personligt varumärkesbyggande.
”De “stora aktörer” Pritchard talar om antas vara plattformar som Facebook och YouTube. Kritiken kommer bara veckor efter att Unilevers marknadschef Keith Weed riktat en liknande kritik mot Facebook och YouTube för deras oförmåga att hantera radikaliserande material och falska nyheter.” skriver resumé.se