Sociala medier är verkligen ett av de mest nutida och populära sätten att marknadsföra sitt företag idag. Självklart använder sig, i princip, alla företag även av traditionell marknadsföring också.
Traditionell marknadsföring brukar man säga innebär till exempel:
• Tv-reklam
• Annonser i tidningar
• Radio-reklam
• Affischering på offentliga platser
• Reklamkampanjer på reklampelare och så vidare
Onlinemarknadsföring innebär, som man hör på namnet, marknadsföring på nätet. Via sociala medier blir man synlig för ett stort antal personer varje dag. Man kan dessutom välja vad som är viktigast för företaget; att nå ut till ”rätt” klientel eller att nå ut till så många som möjligt.
Med annonser på sidor som Facebook.se eller Flashback.org kan man vara säker på att nå ut till tusentals personer varje dag. Om alla som ser ens annons har intresse av ens produkt är dock långt ifrån säkert. På detta sätt får man dock ett känt namn genom att fler och fler personer ser att just ni finns. Är det viktigare att nå ut till de personer som verkligen behöver eller vill ha era produkter eller tjänster är det istället bättre att lägga sina annonser på bloggar, forum etcetera som är relevant för den bransch ni befinner er i. Till exempel annonsera på en barn- eller förälder-blogg om ni säljer barnkläder eller leksaker. Man brukar säga att all pr är bra pr och lite så är det ju faktiskt. För viss är det, förutom att få många kunder, även viktigt att vara ett välkänt och pålitligt företag. Detta blir man genom att synas mycket och på många ställen och samtidigt skaffa sig ett bra rykte tack vare bra produkter och nöjda kunder.