Bra marknadsföring är mycket viktigt för att nå ut till befintliga kunder och potentiella kunder. Digitaliseringen har bidragit till att det idag finns många nya och innovativa sätt att marknadsföra företaget. Nyhetsbrev och sociala medier är exempel på digital marknadsföring som alla företag borde testa.
Har du en fantastisk produkt eller en utmärkt tjänst? Se då till att dina potentiella kunder får reda på det! Idag finns det massor av sätt att marknadsföra produkter och tjänster, men vilket sätt som passar just ditt bolag kan du endast ta reda på genom att testa. Det bästa är oftast att använda dig av flera olika sätt att marknadsföra ditt företag. Här kan du läsa mer om några digitala marknadsföringsätt som du som företagare bör testa.
Nyhetsbrev & e-postmarknadsföring
Nyhetsbrev är ett mycket kostnadseffektivt sätt är nå ut till kunder och driva trafik till företagets hemsida. Nyhetsbrev är e-postmarknadsföring vilket innebär att du via e-post marknadsför företagets produkter och tjänster mot kunden. Utskicken används även för att bygga en relation med befintliga och potentiella kunder. Det innebär att du som företagare har direktkontakt med kunden via e-post. Nyhetsbrev kan ha flera olika syften, exempelvis att informera om nyheter och aktuella erbjudanden. Tack vare utskicket får kunden en påminnelse om att företagets produkter och tjänster.
Nyhetsbrev är även ett bra sätt att stärka varumärket. Utskicken kan skräddarsys helt utifrån varumärket gällande logga, typsnitt och färger tack vare smarta tjänster. För att snabbt komma igång, använd Rules verktyg för att skapa nyhetsbrev och personliga utskick. Rule erbjuder ett smart nyhetsbrevprogram där du enkelt kan skapa, skicka och följa upp dina e-postutskick. Du anpassar enkelt innehållet i ditt nyhetsbrev genom att göra inställningar på den användarvänliga nyhetsbrevsplattform. Det tar bara några minuter att skapa nyhetsbrev tack vare den smidiga drag and drop funktionen. Dessutom kan du enkelt se statistik i realtid, vilket ger dig värdefulla insikter om dina kunder. Nyhetsbrev är med andra ord en perfekt marknadsföringskanal om du snabbt vill öka försäljningen och samtidigt bygga upp en långsiktig relation med dina kunder.
Sociala medier
Det är viktigt att använda sig av flera olika sätt att marknadsföra sitt företag för att nå ut till så många kunder som möjligt. Platsen där ditt företag syns är en avgörande del av den så kallade marknadsföringsmixen, ett uttryck som beskriver den strategiska positionen av en produkt på en marknad. Produkten eller tjänsten kan med fördel synas på flera olika platser, exempelvis i nyhetsbrev, sociala medier och i sökmotorer. Många svenskar, och därmed även potentiella kunder, spenderar mycket tid med mobilen och är ofta inne på sociala medier. Därför kan det vara bra att ditt företag är närvarande där. Närvaron i sociala medier kan vara genom annonsering, direktkontakt med kunder och uppdatering om nyheter. Många kunder skickar frågor på sociala medier och därför hanteras en del av kundservicen i dessa kanaler. Sociala medier ger företag möjlighet att vara mer personliga gentemot sina följare. Exempel på sociala medier där många företag är aktiva är:
- TikTok
- Snapchat
Det är inte alla sociala medier som passar alla företag. Du känner din målgrupp bäst och kan därför välja vilken eller vilka plattformar som företaget ska vara närvarande på.