Så skapar du och marknadsför en podcast

Har du något viktigt att säga, är rolig eller brinner för något speciellt ämne? Då skulle det kunna passa dig att starta en podcast. Här berättar vi vad du behöver tänka på när du startar en pod så att du smidigt och enkelt kan komma igång.

Idag har nästan alla minst ett par favorit-poddar. Podemediumet är helt enkelt här för att stanna. Att göra en podcast kan vara ett sätt att nå ut med ett viktigt ämne, underhålla eller vara samhällskritisk. Det finns egentligen inga gränser för vad en pod kan handla om. Känner du att du har något i ditt liv som du skulle kunna prata mycket om. Då är en pod ett perfekt medium att göra det i.

Därför ska du starta en podcast

  • En podcast ger dig möjlighet att nå ut med ett budskap.
  • Det är roligt och givande.
  • En podcast kan ge en inkomst.

Innan du startar

Innan du sätter igång med din podcast behöver du ett bra ämne och kanske också en partner att göra podcasten tillsammans med. Fundera lite inom vilken genre du vill podda. Idag finns allt från humorpoddar till poddar om mord och brott. Allra roligast blir det om du kommer på ett alldeles unikt och eget ämne. Ett exempel på en unik ingång är podden Flashback forever som baserar hela sin humorpodd på forumet Flashback. Gillar du sport kan du kanske starta en ny hockeypodd, en podd om orientering eller någon annan sportform som du gillar. För dig som pratar ett andra språk kan poddandet bli ett bra sätt att nå ut till icke-svensktalande. I dagarna startar till exempel Ekot en podd på arabiska för att möta efterfrågan på icke-svenskspråkiga poddar. Kort sagt, du kan starta en podd om nästan vad som helst. Det viktigaste är egentligen att du brinner för ämnet i fråga och att du har en tydlig linje i ditt poddande.

Att göra podden

När du har en tydlig idé är det dags att sätta sig ned för att spela in podden. Då behöver du tillbehör såsom mikrofon och dator samt någon som klipper podden. Det är också bra att sitta i ett rum som är relativt ljudisolerat så att det inte bildas eko. Ett bra ljud är nämligen viktigt i poddvärlden. I det här steget är ett alternativ att kontakta en mediebyrå som producerar poddar. De kan nämligen hjälpa dig med allt från produktion till klippning och marknadsföring.

Få människor att upptäcka din podcast

För att det ska vara roligt att göra en podcast måste det ju så klart finnas lyssnare. Enklast och billigast blir det om du väljer att marknadsföra dig i sociala medier. Här är det ett stort plus om du redan har ett stort följarantal, men om du inte har det finns det andra vägar att gå. Be vänner och bekanta att dela inlägg om din podd på exempelvis Instagram och Facebook så får den genast en ganska stor spridning. Det finns också möjlighet att köpa reklam på sociala medier, dels från själva plattformen, men också från influencers. Väljer du att göra betald marknadsföring hos en influencer är det viktigt att du ber denne reklammärka sina inlägg eftersom det är ett krav enligt marknadsföringslagen.