Det går att bygga ett varumärke framför allt på närvaro i sociala medier, men ett varumärke är inte allt. Det gäller att ha en produkt också, om varumärkesarbetet ska kunna resultera i något produktivt.
Och en produkt kan man kanske marknadsföra i sociala medier, men det går inte att sälja den där. Och om du inte säljer en produkt online, utan är en föreläsare eller frilansjournalist, vill folk gärna kunna läsa mer om ditt arbete än vad sociala medier tillåter. Kort sagt, du behöver en sajt där du kan presentera dig och/eller din produkt mer ingående, och där dina kunder kan beställa produkter.
Drupal och Magento kompletterar varandra
Det finns många olika plattformar för att bygga en sajt. En av de mest använda är Drupal, ett open source-program som är gratis att använda. Det har blivit mycket populärt i Sverige, bland annat i Karlstad, och det är ganska enkelt att komma igång. För den som vill göra mer avancerade saker med programvaran kan det dock vara klokt att ta hjälp av en professionell byrå som arbetar med Drupal. Det finns flera stycken, runt om i landet.
För en webbshop finns ett annat alternativ, Magento, som utvecklas av entusiaster runt om i världen. Detta gör att du som användare kan hitta moduler som passar just dina behov, exempelvis för att skapa en webbshop som är enkel att komma åt från mobilen. Modulerna godkänns av Magento centralt, vilket gör att de kan betraktas som säkra att använda.Läs mer om Drupal och Magento här.